Vítejte!
Stránka o všech novinkách a hrách k Playstationu 3. Budete o krok napřed!

Témata článků

novinky PS1 PS2 ps3 PS4 PSP PSP Go PS Vita příslušenství Sony Playstation

Sony Playstation 2

Playstation s pořadovým číslem 2 byl jedním z nejočekávanějších produktů na trhu herních konzolí. Sony oficiálně oznámilo práce na nové generaci playstationu v roce 1999, což vzbudilo u hráčů všeobecné nadšení a jen málokdo očekával něco méně než další strhující úspěch. Koneckonců playstation 1 byl první konzolí v historii, která dosáhla tak obrovských prodejních čísel (přes 100 milionů prodaných kusů). A nadějné předpoklady se brzy naplnily, když už v roce 2006, pouhých šest let po oficiálním uvedení PS2 na trh, přesáhl počet prodaných kusů 105 milionů.

Stejně jako předchozí verze se měla druhá generace stát průkopníkem na trhu konzolí. Očekávala se zpětná kompatibilita s PSX, nový design, rozšířené funkce ovladače a dualshocku, kvalitnější grafika i zvuk, dokonalejší procesory a komplexní chipsety. I přes veškerá očekávání však Sony se svou novou konzolí bojovalo. Měsíce před vydáním procházel PS2 prvními testy a ty poukazovaly na nepříliš dobrou kvalitu her, navíc přicházely stížnosti na fakt, že se pro tuto konzoli obtížně kóduje. PS2 přitom byl pro Sony velice důležitý. PSX tvořilo téměř 40% jejich výdělků. Proto bylo Sony rozhodnuto udělat cokoliv, aby PS2 tato čísla ještě překonal.

Pochybnosti pomohl rozptýlit devítiminutový trailer ke hře Metal Gear Solid 2, který byl představen na E3. Obrovský pokrok učinila především grafika a její detaily. Ale stále se mělo Sony čeho obávat. Konkurencí mu byla jak Sega, tak oznámený start Xboxu. Přes všechny potíže však největším problémem byly technické možnosti. Sony nemělo vyrobený dostatečný počet konzolí a při vydání PS2 v Japonsku bylo šest set tisíc kusů brzy vyprodáno aniž by se dostalo na všechny zájemce. I když by se to mohlo zdát jako známka úspěchu, do Sony se brzy začaly valit špatné zprávy. Samotná konzole se prodávala dobře, ovšem prodej samotných her příliš závratný nebyl. Mnoho lidí si jej podle průzkumů pořídilo jako levný přehrávač dvd disků. Uspěchané vydání navíc stálo PS2 mnoho chyb, včetně často šoatně fungujících paměťových karet.

Potíže provázely i vydání v USA. Samotných konzolí bylo do států dovezeno pouze půl milionů. Dodávka byla na poslední chvíli snížena z původně plánovaného milionu na polovinu. Kompenzací se měla stát větší dostupnost her. Oproti dvaceti dostupným hrám při vydání v Asii, měli američtí hráči na výběr z většího množství.

V listopadu roku 2000 se PS2 dostalo konečně i do Evropy. Tady Sony utrpělo mnoho šrámů především na své pověsti. Britská televizní show si vzala PS2 pod lupu a pod názvem „Jak okrást Británii“ kritizovaly Sony za příliš vysokou cenu (300 liber za konzoli).

Dalším terčem kritiky se stalo další snížení dodávky konzolí. Na starý kontinent se jich dostalo pouhých 80 tisíc, což bylo v porovnání s předchozími vydáními v Japonsku a USA směšné číslo. Především v kontrastu s faktem, že Evropa byla pro Sony playstation největším trhem, kde se prodalo i milion více jednotek než v USA. Sony bylo obviňováno, že dodávky úmyslně stahuje, aby vyvolalo větší zájem.

Potíže na obtížnost kódování pro PS2 přicházely od vývojářů i po vydání. Hráči si u her stěžovaly na nekvalitní vyhlazování a další nedostatky.
Sony si s tím ovšem nemuselo dělat příliš hlavu. Statisíce konzolí již byly prodány a největší esa v rukávu měla být teprve odhalena. Vše odstartovalo vydání legendárního GTA3 v roce 2001. Dále FIFA, Metal Gear Solid 2, rodinné i puzzle hry, Sony zkrátka herně pokrývalo celý trh.
Samotné PS2 si prošlo během let několika hardwarovými revizemi, které umožnily vznik štíhlejší, lehčí a tišší verze. S ní ovšem PS2 přišlo o možnost využívat harddisku, což dělalo potíže především při hraní titulů jako Final fantasy. Sony se dokonce dočkalo i žaloby kvůli nefunkčnímu přehrávání DVD disků ve velkém množství prodaných kusů. Až do roku 2005 se tedy zavázalo zadarmo vyměnit a opravit nefunkční díly PS2.

Kompatibilita:

Sony si dalo práci zajistit zpětnou kompatibilitu s PSX. Drtivá většina her vydaná pro PSX funguje i na PS2. Sony ovšem vydalo také oficiální seznam her, které podporovány nejsou. Z těch známějších sem patří snad pouze trilogie Mortal Kombat nebo původní série Final fantasy. Hry pro PS2 na první konzoli samozřejmě přehrávat nepůjdou.

Stejně tak jsou kompatibilní i ovladače. Staré ovladače z PSX bylo a je možné využít i pro hraní na PS2. S paměťovými kartami už to tak snadné není. Pokud hrajete na PS2 hru pro PS1, pak můžete používat obě paměťové karty. Pro originální PS2 hry ovšem staré karty použít nelze. Výhodou hraní původních her na PS2 je rychlejší načítání a nepatrně lepší grafika.

Technické parametry:

Procesor dosáhl značného vylepšení na 128 bitů při 300Hz s tzv. Emotion enginem

Grafika: vlastní RAM paměť 4MB, rozlišení 640×480, barevné maximum na 24 bitech. Funkce jako vyhlazování okrajů, mip-mapping, vylepšený systém vypočítávání a tvoření herních povrchů

Audio: až 48 kanálů s 2MB paměti

Paměť: 32MB RDRAM

Dva sloty pro paměťové karty, dva USB porty a Ethernetový port